زندگی نامه؛
حجة الاسلام والمسلمين رضا فرهاديان در سال 1327 در جوار آرامگاه حکیم و فیلسوف بزرگ شرق شیخ الرئیس ابوعلی سینا در شهر همدان چشم به جهان گشود و پا به عرصه هستی نهاد. تحصیلات را در زادگاهش آغاز نمود و دوران تحصیل دبیرستان را ادامه داد سپس در دانشگاه علم و صنعت قبول گردید و در دانشسرای عالی تهران تحصیل کرده و همزمان دروس مقدماتي حوزوي را در شهر همدان نزد اساتیدی چون آیت الله شیخ محمد بهاری و آیت الله حاج سیدرضا فاضلیان فرا گرفت. سپس راهي قم شد و دروس سطح را نزد اساتيد برجستهاي در مدرسه كرمانيها در شهر قم تلمذ كرد.
دروس عالي خارج فقه و اصول و منطق و فلسفه را در محضر حضرات آيات عظام؛ انصاري، فاضل لنكراني، وحيد خراساني و جوادي آملي فرا گرفت. دوره تخصصي فلسفه اسلامي از منطق منظومه تا فلسفه و عرفان اسلامي را در همين سالها گذرانده است.
پيش از انقلاب در فعاليتهاي اجتماعي و مبارزات سياسي با مرحوم شهيد دكتر بهشتي و همچنين مرحوم شهيد دكتر باهنر در آگاهي بخشي اجتماعي نهضت و انقلاب اسلامي فعاليت داشتهاند؛ همچنين با نامبردگان در حوزه تعليم و تربيت فعاليت و همكاري داشتهاند و فعاليتهاي سياسي و فرهنگي وي در جلسات مختلف با جنبش نهضت اسلامي امام قدس سره پيوند خورده و پس از انقلاب نيز در سمتها و مسئوليتهاي گوناگون به خدمت به نظام جمهوري اسلامي پرداخته و در كارها و فعاليتهاي فرهنگي و تربيتي فراواني نقش ايفا نمودهاند.
وي نسبت به علاقه اي كه به تعليم و تربيت اسلامي داشت در طول همين سالهاي تحصيل در حوزه علميه قم مبادرت به تأليف كتاب «اسس التربيه و التعليم في القرآن و الحديث» مباني تعليم و تربيت در قرآن و احاديث تحت اشراف و راهنماييهاي آيت الله جوادي آملي و آيت الله مصباح يزدي نمودهاند. علاقه ايشان نسبت به مسائل تعليم و تربيت اسلامي و نظام آموزش و پرورش كشور سبب گرديد كه در سال 1369 با كمك جمعي از دوستان اساتيد حوزه و دانشگاه در صدد تأسيس مؤسسه فرهنگي تربيتي توحيد باشند و در جهت پيشبرد اهداف تعليم و تربيت و تحول نظام آموزش و پرورش كشور تلاش مضاعف نمايند و همواره به فعاليت كادر سازي مديران و معلمان و مربيان اشتغال مستمر داشته باشند و حاصل سالها فعاليت فرهنگي و مطالعه و تجربه آموزشي تربيتي خود را در قالب حدود بيست جلد كتاب و مقالات مختلف در مجله پيوند، تربيت و ساير ويژه برنامههاي تربيتي وابسته به آموزش و پرورش كشور منتشر نمايند كه برخي از اين كتابها بارها چاپ شده و تجديد چاپ مكرر گرديده است. ايشان در تدوين سند تحويل نظام آموزش و پرورش كشور مشاركت فعال داشته و در حوزه مهارت زندگي اسلامي همكاري مستمر داشتهاند و با طرح ارزشيابي توصيفي اجرايي در مدرسه و همچنين تأليف كتاب مدرسه مطلوب حركت نويني را در جامعه آموزشي كشور ايجاد نموده اند و در حال حاضر مديريت مؤسسه فرهنگي تربيتي و مجتمع آموزشي تربيتي توحيد را در شهر مقدس قم عهدهدار ميباشند.
فعاليتهاي اجرايي:
1ـ تدريس در مدارس، دبيرستانها و دانشسراي تربيت معلم قم.
2ـ معاونت پرورشي اداره كل آموزش و پرورش استان همدان
3ـ مديريت صدا و سيماي مركز استان همدان (به توصيه شهيد آيت الله مدني امام جمعه وقت همدان)
4ـ مديريت صدا و سيماي مركز استان كردستان (به توصيه و درخواست نماينده امام در كردستان)
5ـ مدير عامل مؤسسه آيت فيلم.
6ـ مدير مركز مشاوره خانواده آموزش و پرورش استان قم
7ـ عضو هيئت مديره انجمن تعليم و تربيت حوزه علميه قم
8ـ عضو شوراي تخصصي انقلاب فرهنگي حوزه علميه قم
9ـ دبير كانون مدارس اسلامي قم
10ـ عضو ستاد گروه تدوين فلسفه آموزش و پرورش اسلامي در دوره سالهاي اوليه انقلاب در حوزة تغيير نظام آموزش و پرورش كشور
11ـ عضو ستاد همكاري حوزه و آموزش و پرورش كشور
12ـ مديرعامل مؤسسه فرهنگي تربيتي توحيد قم
مجموعه كتابها: (مخاطبين)
1ـ آنچه يك جوان بايد بداند (پسران) . (نوجوانان)
2ـ آنچه يك جوان بايد بداند (دختران). (نوجوانان)
3ـ آنچه پسران و دختران بايد بدانند (جوانان)
4ـ سفارشي به نسل مخاطب (بزرگسالان)
5ـ معلم محبوب، شرايط مقبول، مدرسه مطلوب (اساتيد و معلمان)
6ـ هنر معلمي (اساتيد و معلمان)
7ـ آنچه والدين و مربيان بايد بدانند (اوليا و مربيان)
8ـ آنچه معلمان و مربيان بايد بدانند. (اوليا و مربيان)
9ـ تربيت برتر (اوليا و مربيان)
10ـ طرح ارتباط اوليا و مربيان در پرورش اخلاقي دانش آموزان (اوليا و مربيان)
11ـ خانواده و تحول در تربيت (اوليا و مربيان)
12ـ پايههاي اساسي ساختار شخصيت انسان (مديران و اوليا و مربيان)
13ـ آنچه درباره ي كودكان و نوجوانان بايد بدانيم (مديران و اوليا و مربيان)
14ـ اسس التربيه و التعليم في القرآن و الحديث (مديران و اساتيد و مديران)
15ـ والدين و مربيان مسؤول (اولياء)
16ـ مباني تعليم و تربيت در قرآن و احاديث (مديران و اساتيد و مربيان)
17ـ عوامل گرايش نوجوانان و جوانان به نماز (اوليا و مربيان)
18ـ روشهاي كاربردي در پرورش شخصيت دانش آموزان (معلمان و مربيان)
19ـ ديدگاههاي آموزشي تربيتي (مديران و مربيان)
20ـ نقش ارزيابي تحصيلي در رشد و پيشرفت درسي دانش آموزان (معلمان و مربيان)
21ـ حقيقتي بر گونهي تاريخ (واقعه غدير) (نوجوانان و جوانان)
22ـ نقش تفكر در تحول اخلاق (معلمان و مربيان)
23ـ مباني تربيت و شاخصه هاي مهم در برنامه ريزي مدارس ديني (مديران و مسئولان و مربيان مدرسه)
24ـ مدرسه مطلوب
25ـ گفتگوهاي تربيتي
26ـ هدف از زندگي
بعضي از كتابهاي مناسب كودكان:
1ـ سلام (ترغيب به سلام دادن)
2ـ مسواك (ترغيب به مسواك زدن)
3ـ تصميمي زيبا (ترغيب به نظم و انضباط)
4ـ فوتبال (ترغيب به اخلاق نيك)
5ـ راز بزرگ (ترغيب به احترام به والدين)
6ـ آشتي با فرشتهي راستي (ترغيب به راستي و صداقت)
7. زيارت (ترغيب به زيارت)