مشخصات فردی و زندگینامه
نام:رضا
نام خانوادگی:فرهادیان
تخصص ها:فلسفه ، علوم تربیتی ، روانشناسی

زندگی نامه

زندگی نامه؛

حجة الاسلام والمسلمين رضا فرهاديان در سال 1327 در جوار آرامگاه حکیم و فیلسوف بزرگ شرق شیخ الرئیس ابوعلی سینا در شهر همدان چشم به جهان گشود و پا به عرصه هستی نهاد. تحصیلات را در زادگاهش آغاز نمود و دوران تحصیل دبیرستان را ادامه داد سپس در دانشگاه علم و صنعت قبول گردید و در دانشسرای عالی تهران تحصیل کرده و هم‌زمان دروس مقدماتي حوزوي را در شهر  همدان نزد اساتیدی چون آیت الله شیخ محمد بهاری و آیت الله حاج سیدرضا فاضلیان فرا گرفت. سپس راهي قم شد و دروس سطح را نزد اساتيد برجسته‌اي در مدرسه كرمانيها در شهر قم تلمذ كرد.

دروس عالي خارج فقه و اصول و منطق و فلسفه را در محضر حضرات آيات عظام؛ انصاري، فاضل لنكراني، وحيد خراساني و جوادي آملي فرا گرفت. دوره تخصصي فلسفه اسلامي از منطق منظومه تا فلسفه و عرفان اسلامي را در همين‌ سال‌ها گذرانده است.

پيش از انقلاب در فعاليت‌هاي اجتماعي و مبارزات سياسي با مرحوم شهيد دكتر بهشتي و همچنين مرحوم شهيد دكتر باهنر در آگاهي بخشي اجتماعي نهضت و انقلاب اسلامي فعاليت داشته‌اند؛ همچنين با نامبردگان در حوزه تعليم و تربيت فعاليت و همكاري داشته‌اند و فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي وي در جلسات مختلف با جنبش نهضت اسلامي امام قدس سره پيوند خورده و پس از انقلاب نيز در سمت‌ها و مسئوليت‌هاي گوناگون به خدمت به نظام جمهوري اسلامي پرداخته و در كارها و فعاليت‌هاي فرهنگي و تربيتي فراواني نقش ايفا نموده‌اند.

وي نسبت به علاقه اي كه به تعليم و تربيت اسلامي داشت در طول همين سال‌هاي تحصيل در حوزه علميه قم مبادرت به تأليف كتاب «اسس التربيه و التعليم في القرآن و الحديث» مباني تعليم و تربيت در قرآن و احاديث تحت اشراف و راهنمايي‌هاي آيت الله جوادي آملي و آيت الله مصباح يزدي نموده‌اند. علاقه ايشان نسبت به مسائل تعليم و تربيت اسلامي و نظام آموزش و پرورش كشور سبب گرديد كه در سال 1369 با كمك جمعي از دوستان اساتيد حوزه و دانشگاه در صدد تأسيس مؤسسه فرهنگي تربيتي توحيد باشند و در جهت پيشبرد اهداف تعليم و تربيت و تحول نظام آموزش و پرورش كشور تلاش مضاعف نمايند و همواره به فعاليت كادر سازي مديران و معلمان و مربيان اشتغال مستمر داشته باشند و حاصل سال‌ها فعاليت فرهنگي و مطالعه و تجربه آموزشي تربيتي خود را در قالب حدود بيست جلد كتاب و مقالات مختلف در مجله پيوند، تربيت و ساير ويژه‌ برنامه‌هاي تربيتي وابسته به آموزش و پرورش كشور منتشر نمايند كه برخي از اين كتابها بارها چاپ شده و تجديد چاپ مكرر گرديده است. ايشان در تدوين سند تحويل نظام آموزش و پرورش كشور مشاركت فعال داشته و در حوزه مهارت زندگي اسلامي همكاري مستمر داشته‌اند و با طرح ارزشيابي توصيفي اجرايي در مدرسه و همچنين تأليف كتاب مدرسه مطلوب حركت نويني را در جامعه آموزشي كشور ايجاد نموده اند و در حال حاضر مديريت مؤسسه فرهنگي تربيتي و مجتمع آموزشي تربيتي توحيد را در شهر مقدس قم عهده‌دار مي‌باشند.

فعاليت‌هاي اجرايي:

1ـ تدريس در مدارس، دبيرستان‌ها و دانشسراي تربيت معلم قم.

2ـ معاونت پرورشي اداره كل آموزش و پرورش استان همدان

3ـ مديريت صدا و سيماي مركز استان همدان (به توصيه شهيد آيت الله مدني امام جمعه وقت همدان)

4ـ مديريت صدا و سيماي مركز استان كردستان (به توصيه و درخواست نماينده امام در كردستان)

5ـ مدير عامل مؤسسه آيت فيلم.

6ـ مدير مركز مشاوره خانواده آموزش و پرورش استان قم

7ـ عضو هيئت مديره انجمن تعليم و تربيت حوزه علميه قم

8ـ عضو شوراي تخصصي انقلاب فرهنگي حوزه علميه قم

9ـ دبير كانون مدارس اسلامي قم

10ـ عضو ستاد گروه تدوين فلسفه آموزش و پرورش اسلامي در دوره سال‌هاي اوليه انقلاب در حوزة تغيير نظام آموزش و پرورش كشور

11ـ عضو ستاد همكاري حوزه و آموزش و پرورش كشور

12ـ مديرعامل مؤسسه فرهنگي تربيتي توحيد قم

مجموعه كتاب‌ها: (مخاطبين)

1ـ آنچه يك جوان بايد بداند (پسران) . (نوجوانان)

2ـ آنچه يك جوان بايد بداند (دختران). (نوجوانان)

3ـ آنچه پسران و دختران بايد بدانند (جوانان)

4ـ سفارشي به نسل مخاطب (بزرگسالان)

5ـ معلم محبوب، شرايط مقبول، مدرسه مطلوب (اساتيد و معلمان)

6ـ هنر معلمي (اساتيد و معلمان)

7ـ آنچه والدين و مربيان بايد بدانند (اوليا و مربيان)

8ـ آنچه معلمان و مربيان بايد بدانند. (اوليا و مربيان)

9ـ تربيت برتر (اوليا و مربيان)

10ـ طرح ارتباط اوليا و مربيان در پرورش اخلاقي دانش آموزان (اوليا و مربيان)

11ـ خانواده و تحول در تربيت (اوليا و مربيان)

12ـ پايه‌هاي اساسي ساختار شخصيت انسان (مديران و اوليا و مربيان)

13ـ آنچه درباره ي كودكان و نوجوانان بايد بدانيم (مديران و اوليا و مربيان)

14ـ اسس التربيه و التعليم في القرآن و الحديث (مديران و اساتيد و مديران)

15ـ والدين و مربيان مسؤول (اولياء)

16ـ مباني تعليم و تربيت در قرآن و احاديث (مديران و اساتيد و مربيان)

17ـ عوامل گرايش نوجوانان و جوانان به نماز (اوليا و مربيان)

18ـ روش‌هاي كاربردي در پرورش شخصيت دانش آموزان (معلمان و مربيان)

19ـ ديدگاه‌هاي آموزشي تربيتي (مديران و مربيان)

20ـ نقش ارزيابي تحصيلي در رشد و پيشرفت درسي دانش آموزان (معلمان و مربيان)

21ـ حقيقتي بر گونه‌ي تاريخ (واقعه غدير) (نوجوانان و جوانان)

22ـ نقش تفكر در تحول اخلاق (معلمان و مربيان)

23ـ مباني تربيت و شاخصه هاي مهم در برنامه ريزي مدارس ديني (مديران و مسئولان و مربيان مدرسه)

24ـ مدرسه مطلوب

25ـ گفتگوهاي تربيتي

26ـ هدف از زندگي

بعضي از كتاب‌هاي مناسب كودكان:

1ـ سلام (ترغيب به سلام دادن)

2ـ مسواك (ترغيب به مسواك زدن)

3ـ تصميمي زيبا (ترغيب به نظم و انضباط)

4ـ فوتبال (ترغيب به اخلاق نيك)

5ـ راز بزرگ (ترغيب به احترام به والدين)

6ـ آشتي با فرشته‌ي راستي (ترغيب به راستي و صداقت)

7. زيارت (ترغيب به زيارت)